9 نکته‌ای که باید قبل از خرید اولین بیت‌کوین خود بدانید

  از سال 2009 که فعالیت رمزارزهای غیرمتمرکز شروع شد، اتفاقات زیادی رخ داد و در نهایت این رمزارزها در انواع بسیاری شکل گرفتند. اما با وجود تعداد زیاد آن‌ها، این بیت‌کوین است که در محافل اقتصادی دنیا به یک کلید واژه تبدیل شده‌است. از آن‌جا که در حال حاضر این رمزارز از همیشه برجسته‌تر است و روز به روز محبوبیت و مشروعیت خود را افزایش می‌دهد، ممکن است شما هم به این فکر افتاده‌باشید که باید به آن وارد شوید. این روزها که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلفی مانند خرید ارز و طلا، بورس ایران، فارکس، رمزارزها و کالاهای مختلف وجود دارد، سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین BTC نیز می‌تواند یک سرمایه‌گذاری سودآور باشد به شرط این‌که راه و رسم آن را بیاموزید و بدانید که چه کاری انجام دهید. از آن‌جا که رمزارزها با ارزهای سنتی تفاوت بسیاری دارند، یادگیری آن نیز با مقداری از سختی بیشتری همراه است. اما اگر تصمیمتان قطعی است، قبل از اولین خرید خود این 9 نکته را مطالعه کنید.
  1. هنگام خرید و انجام معامله دقت کنید.
یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین عدم تمرکز آن است. بر خلاف ارز سنتی، بیت کوین هیچ مرجعیت واحدی ندارد که این می‌تواند همزمان مزیت و عیب باشد. از آن‌جایی که هیچ ارگان و یا فردی مسئولیتی در این بخش ندارد، مسئولیت کامل بیت‌کوین شما بر عهده خودتان است. اگر رمزارز شما هک شده، رمز خود را گم کنید یا به هر طریقی قربانی از دست رفتن آن باشید، نمی‌توانید این مسأله را از طریق هیچ ارگانی حل کنید. هیچ‍گونه خدماتی در این سطح وجود ندارد که بتوانید شکایت این خطاها را به آن‌جا برده و قضیه را پیگیری و برطرف کنید. بنابراین قبل از شروع خرید و معامله بیت‌کوین اطمینان حاصل کنید که دقت لازم را در مورد همه معاملات به خرج داده‌اید.
  1.  کیف پول خود را ایمن سازید.
ذخیره و نگهداری این رمزارز با وسیله‌ای به نام کیف پول بیت کوین انجام می‌شود. برای این منظور انواع کیف پول دیجیتالی وجود دارند که همه آن‌ها امن نیستند. به عنوان مثال برخی از آن‌ها مانند حساب بانکی فعالیت داشته و از ارز دیجیتالی شما نگهداری می‌کنند، اما این گزینه‌ها از برخی موارد امنیتی به دور هستند. پس از انتخاب کیف پول امن، رمزگذاری و تهیه نسخه پشتیبان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تجارت خود لزوما بایستی از تمام بخش‌های آن نسخه‌ پشتیبان تهیه کرده و پیوسته پس از هر فعالیت این عمل را تکرار کنید. از آن‌جا که تمامی این فعالیت‌ها و معاملات به صورت آنلاین انجام می‌شوند؛ می‌توانید یک کیف پول آفلاین (سخت‌افزاری) در رایانه یا کارت حافظه خود ذخیره سازید که از آن به عنوان "حافظه سرد" (Cold Storage) نام می‌برند. Trezor و Ledger از محبوب‌ترین کیف پول‌های آفلاین رمزارزها هستند.
  1. از فضای قابل اعتماد خرید کنید.
باید بدانید که همه سایت‌های ارائه‌دهنده تجارت بیت‌کوین قابل اعتماد نیستند. بنابراین پس از سرچ بر روی اولین لینکی که می‌بینید، کلیک نکنید. قطعا روش‌های مختلفی برای خرید بیت‌کوین وجود دارد، اما رایج‌ترین و البته مطمئن‌ترین آن صرافی بیت‌کوین است. صرافی‌های رمزارزها یا بیت‌کوین مارکت‌پلیس‌هایی هستند که می‌توانید در آن با استفاده از کارت اعتباری، نقل و انتقالات بانکی یا حتی پی‌پال خرید و فروش خود را انجام دهید. در بسیاری از کشورها این خدمت با استفاده از دستگاه پوز یا ATM انجام می‌شود. Gemini ، Binance، Coinbase جز سایت‌های معتبر این حوزه هستند که در نرخ‌های مختلفی خرید و فروش را انجام می‌دهند اما دقت کنید که اگر در بستری تفاوت قیمت معامله بسیار زیاد بود، پس پرچم قرمز در آن‌جا بالا است و بایستی از آن فضا دوری کنید.
  1. قیمت بیت‌کوین بی ثبات است.
بیت‌کوین عرضه محدودی دارد و نسبت به بازار سنتی افراد تقریبا کمی از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه، در این بازار افزایش تقاضا بیشتر از بازار ارزهای سنتی روی قیمت تأثیرگذار است. این ویژگی باعث بی‌ثباتی بیت‌کوین و در نتیجه ممکن است باعث رشد ناگهانی و چشمگیر آن در مدت زمان کوتاهی نسبت به ارز سنتی شود. برای مثال در آغاز سال 2013 هر بیت‌کوین 13.5 دلار ارزش داشت در حالی‌که در پایان همان سال بیش از 1000 دلار شده‌بود. هم‌اکنون 9000 دلار ارزش دارد و برخی تحلیلگران آن را تا پایان سال 2020 تا 1 میلیون دلار نیز پیش‌بینی‌ کرده‌اند.
  1. نیمه‌شدن بیت‌کوین (هالوینگ) به چه معناست؟
شاید اخیرا خبر نیمه شدن قیمت بیت‌کوین را شنیده‌باشید و باید بدانید که این اتفاق دوباره نیز رخ خواهدداد. برای هر 210 هزار بلوک بیت‌کوین استخراج شده، پاداش هر بلوک نصف می‌شود تا این‌که 21 میلیون بیت‌کوین در گردش باشند. این یک اقدام ضد تورمی است و به همین دلیل بر قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد. تاریخ نشان می‌دهد که افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین به دنبال کاهش تعداد آن است. افزایش گسترده قیمت در سال 2013 پس از کاهش هالوینگ در اواخر سال 2012 رخ داد. همچنین هالوینگی که چند هفته قبل اتفاق افتاد و احتمال افزایش قیمت تا پایان 2020. شما می‌توانید با استفاده از این دانش بهترین زمان خرید و فروش بیت‌کوین را شناسایی کرده و بر اساس آن عمل کنید. اگرچه در معامله بیت‌کوین پیش‌بینی کار بسیار سختی است.
  1. بیت‌کوین کاملا ناشناس است.
برخی ناشناس بودن بیت‌کوین را جز مزیت‌های آن می‌دانند. این‌که در پی معاملات اطلاعات شخصی فاش نمی‌شوند و سابقه کلی معاملات برای عموم مردم قابل مشاهده است. هرکسی می‌تواند تاریخچه تراکنش‌ یک بیت‌کوین را مشاهده نماید. بنابراین کاملا ناشناس هم نیست. برخی همین ویژگی بیت‌کوین را "دلیل عالی برای اجرای قانون" می‌دانند. در هر صورت راه‌های زیادی وجود دارد. اگر هر دفعه از آدرسی متفاوت برای خرید و فروش از بیت‌کوین استفاده می‌کنید، همچنان ناشناس خواهید ماند چون هیچ سابقه‌ای در آن به جای نخواهیدگذاشت. حتی می‌توانید چند کیف پول پیدا کنید که آدرس شما را تغییر دهند.
  1. بیت‌کوین را همه جا قبول نمی‌کنند.
قبل از صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی و خرید بیت‌کوین دقت کنید که نمی‌توانید همه جا از آن استفاده نمایید. حتی غول‌های تجارت الکترونیکی مانند آمازون، هنوز بیت‌کوین را به عنوان نوعی پرداخت نمی‌پذیرند. در ایران نیز چون هنوز قانون خاصی در این مورد وضع نشده‌است، در هیچ کجا نمی‌توانید به عنوان پرداخت از آن استفاده کنید. البته اگر در درجه اول به سرمایه‌گذاری بیت‌کوین علاقه دارید، این مورد می‌تواند برایتان اهمیت چندانی نداشته‌باشد.
  1. این ارز همچنان در حال توسعه است.
شاید مهمترین موضوعی که باید قبل از خرید بدانید، این است که این ارز همچنان در حال توسعه است. بیت‌کوین نسبتا جدید بوده و مانند ارزهای سنتی به خوبی تثبیت نشده‌است. این رمزارز به طور مداوم در حال بهبود بوده و این روند با دردهای در حال رشد همراه است. بدانید که هنوز لرزش‌هایی در سیستم وجود دارد که در حال کار هستند. با گذشت زمان بیت‌کوین امن‌تر و قابل اعتمادتر می‌شود اما باز هم در هنگام استفاده از آن مراقب باشید.
  1. بیت‌کوین را خردمندانه مدیریت کنید.
بدیهی است با سرمایه‌گذاری در این رمزارز به دنبال مبلغ قابل توجهی سود باشید. با توجه به ماهیت منحصر به فرد و وضعیت در حال توسعه آن، بایستی با فهم و دقت وارد آن شوید. اگر نسبت به هدف و اعداد و ارقام خود در این سرمایه‌گذاری اطلاع دارید، زمان بیشتر و ایمن‌تری را برای مدیریت ‌بیت‌کوین خواهیدداشت. قبل از شیرجه رفتن در خرید و فروش آن، این جوانب رمزنگاری را درک کنید. با این دانش می‌توانید عاقلانه به سرمایه‌گذاری پرداخته و خود را از زیان‌های احتمالی دور نگه دارید.

پیام بگذارید

آخرین مطالب